Idédebatt och analys som förnyar arbetarrörelsens frihets- och jämlikhetssträvan

Konsten att bedriva valrörelse - Jakob Ohlsson

Gör kampanjer någon skillnad? Spelar det någon roll hur vi bedriver valrörelse? Jakob Ohlsson går igenom hur valkampanjer har förändrats genom åren, vad som funkar och varför reklamkonsulter inte avgör val.

 

Året var 2015 – jag befann mig i London hos den mytomspunna digitalbyrå som hjälpt Obama till seger två gånger. Deras Londonkontor hade tagit mig under sina vingar och lade fram sin plan för hur de skulle hjälpa Labours partiledare Ed Milliband att ta hem segern och bryta tio år av konservativ dominans. Det var mina idoler som satt framför mig, och likt en ambitiös skolelev satt jag med handen i vädret.

Till mötet hade jag köpt min första jobbkostym och gjort misstaget att ta en ullkostym. Så jag och mina tilltagande svettpärlor försökte fråga ut dem om precis allt kring hur vi kunde vinna nästa val i Sverige. De svarade plikttroget men desto nördigare frågorna blev, desto mer skruvade de på sig. Till slut avbröt chefen presentationen och utbrast: ”Jakob, you have to understand that very little of what we do actually matters. We don’t tip elections – our best case is that the campaign maybe chip into their support to win an extra 0,5 procent. The good news is that sometimes that’s all that’s needed.”

Hans påstående har stannat kvar hos mig. Hur valkampanjer bedrivs har genomgått en revolution de senaste 20–30 åren, framför allt av en högre grad av digitalisering där de extremt kostsamma valkampanjerna i USA drivit utvecklingen. Men vet vi verkligen att våra valkampanjer gör skillnad? Övertalar vi över huvud taget någon med all reklam, dörrknackning, och digital kampanj?

Svaret är inte helt lätt, men med money, message, mobilization som mental uppställning kan vi kategorisera vad en kampanjs olika aktiviteter syftar till. Pengar för att finansiera kampanjen, budskap för att övertyga rätt grupp och mobilisering för att väcka gräsrotsorganisationen. Vi börjar med pengarna…

Det här var ett utdrag ur tidskriften Tiden nr 1/2022. Beställ hem tidningen och hela texten här: https://natverkstan.premium.se/tidskrift/tiden