Idédebatt och analys som förnyar arbetarrörelsens frihets- och jämlikhetssträvan

Kapitalism utan kunder - Alicia Dickner

MLM-företag, eller pyramidförsäljning, har blivit ett fenomen. Men vad är pyramidförsäljning, och vad säger det om dagens arbetsmarknad och senkapitalismen? Alicia Dickner har följt utvecklingen.

 

De senaste åren har jag med nyfikenhet följt en alltmer uppmärksammad typ av scam: MLM-företagen, eller pyramidförsäljning. Grovt sagt går det till så här: man blir rekryterad av någon som redan är deltagare i ett MLM-företag (i andra fall hade jag kunnat använda ordet ”medlem”, men jag påminns om när Håkan Juholt skrev något argt på Facebook om att när man blir tillfrågad att bli medlem när man är på Hemköp ska man fråga när årsmötet är, annars är man bara kund).

Som deltagare köper man ett startkit värt mellan några hundra- och några tusenlappar för att sälja produkterna vidare, och rekrytera fler deltagare under en själv. När man köper produkter, eller personer man rekryterat köper produkter, kan man tjäna bonusar och provision på de produkterna, oavsett om de säljs vidare eller inte. På så vis skapas incitament för deltagare att köpa produkter, och att rekrytera nya deltagare som köper produkter, oavsett om produkterna säljs på ”marknaden”.

 

MLM, från engelskans multilevel marketing, kallas på svenska lite olika saker, såsom direktförsäljning, och skiljer sig oftast bara lagligen från pyramidspel. Där pyramidspel är olagliga för att de tjänar pengar på, och får deltagare att tjäna pengar på, att enbart rekrytera deltagare under dem i pyramiden, använder de här företagen mer eller mindre legitima produkter som ett skydd mot alla anklagelser om pyramidspel. Oavsett om det är smink, kosttillskott eller kryptovalutor, så utgör dessa produkter gränsen för att det inte ska kallas pyramidspel, men mekanismen är ändå densamma. Deltagare som köper in sig tidigt i ett företags historia, kan sedan rekrytera andra människor, som rekryterar andra människor, som rekryterar andra människor…

 

Det här var ett utdrag ur tidskriften Tiden nr 2/2022. Beställ hem tidningen här: https://natverkstan.premium.se/tidskrift/tiden