Idédebatt och analys som förnyar arbetarrörelsens frihets- och jämlikhetssträvan

The Lincoln Project - Maja Stilling

Ett gäng republikaner har startat en påkostad smutskampanj mot Donald Trump. Kommer det funka? Maja Stilling analyserar.

 

Varför tror du att du förlorar, Donald?” frågar berättarrösten i anti-Trump gruppen the Lincoln Projects kampanjvideo Whisper. ”Det är för att du har lojalitetsproblem.” Med en känsla av växande paranoia viskas ordet ”lojalitetsproblem” som ett eko. Berättarrösten som riktar sig direkt till den amerikanska presidenten fortsätter: ”De finns i din kampanj. I Vita huset. I kongressen. Till och med i din egen familj. De viskar om dig /…/ De läcker. Förvränger. Ljuger. De säger till media att de är smarta och att du tappat kontrollen /…/ att du är psykiskt och fysiskt svag. Att du gömmer dig i din bunker. Rädd och skakig /…/” Med samma ödesdigra röst avslutas videon: ”Med så många läckor kan det vara vem som helst [som går bakom din rygg], men det är inte några få, det är alla.”

The Lincoln Project, grundat av före detta republikanska rådgivare till George W Bush, John McCain och Mitt Romney, har ett tydligt uttalat mål. Att bekämpa Donald Trump genom kampanjer riktade direkt till presidenten själv. Syftet är psykologisk nedbrytning för att få Trump att helt förlora greppet. The Lincoln Project vill genom filmer som ”Whisper” driva presidenten till bristningsgränsen. De vill att han ska reagera så starkt på den uppmålade bilden att han framstår som galen inför sina egna väljare. På så sätt ska samma väljare som lockades att rösta på Trump i valet 2016 nu vända sig mot presidenten, och i stället överväga att rösta på Demokraterna.

Anledningen till att framstående republikaner kampanjar mot ”sin egen” president är enligt dem själva enkel. Sättet den sittande presidenten styr landet på är ett hot mot konstitutionen. Därför skulle vem som helst, oavsett partitillhörighet, vara bättre på presidentposten än Donald Trump.

Sedan the Lincoln Project startade sin brutala smutskastningskampanj har de hyllats av demokratiska toppstrateger och överösts med donationer från progressiva krafter som likt the Lincoln Project hoppas på maktskifte i november. Kampanjfilmerna är visuellt snygga och plågsamt underhållande för de Trumpskeptiska. Men frågan är om the Lincoln Projects budskap når fram till de väljare som de faktiskt hoppas övertyga?

Amerikanska statsvetare lyfter återkommande fram tre väljargrupper som avgörande för Demokraternas möjlighet att vinna presidentvalet 2020. De som 2016 röstade på något annat parti än Republikanerna eller Demokraterna (så kallade third party voters). De som 2016 inte röstade alls, men som har identifierats som troliga demokratiska väljare. De som röstade på Trump 2016 men kan tänka sig att byta parti (så kallade swing voters). The Lincoln Project riktar sig primärt till den sistnämnda gruppen med sitt budskap.

I valet 2016 bytte cirka 10 miljoner väljare parti och röstade på något annat politiskt alternativ än i valet 2012. Siffran motsvarar cirka 7 procent av det totala antalet röstande i valet 2016. Mätningar visar att tre fjärdedelar av dessa väljare gick från Hillary Clinton till Donald Trump. När marginalerna är små, som de var i presidentvalet 2016 och förväntas bli även i höst, är just dessa väljare avgörande för vinst eller förlust. I tre av de stater som ledde Trump till seger 2016 (Pennsylvania, Wisconsin och Michigan) skilde totalt 77744 röster. Om the swing voters i de här staterna hade röstat annorlunda hade den amerikanska presidenten i dag kanske hetat Clinton. Det är just därför missnöjda konservativa väljare är en utvald målgrupp för the Lincoln Projects politiska projekt.

Att gruppen har hittat ett framgångsrikt sätt att trolla Trump på går inte att ifrågasätta…

Hela texten finns att läsa i tidningen. Teckna en årsprenumeration för endast 199kr här och få hem tidningen!

Maja Stilling, politiskt sakkunnig